Ruimtelijke- en gebiedsontwikkeling
Ruimtelijke ontwikkeling
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Ranking (woon)aantrekkelijkheid van de stad | 29 | 24 | 24 | 26 | Atlas Nederlandse gemeenten |
De Omgevingswet treedt in 2021 in werking. Ondanks uitstel van de inwerkingtreding is Zaanstad proactief bezig met de transitie in het fysieke domein. De voorbereiding op de wetgeving is omvangrijk en vereist veel samenwerking tussen alle partijen die bezig zijn met de fysieke leefomgeving. Een aantal verbeteringen (bijvoorbeeld het vergunningsproces digitaliseren en versnellen) kunnen al binnen huidige wetgeving worden gerealiseerd, waardoor versnelling optreedt. De eerste jaarlijkse MAAK.Monitor heeft onder meer als conclusie opgeleverd dat MAAK.Zaanstad als binnenstedelijke ontwikkeling hoogcomplex is en heeft een langere aanloopperiode nodig waarin voorinvesteringen van de gemeente nodig zijn. Het binnen twee jaar kunnen verhalen van kosten bij marktpartijen is een te optimistische inschatting gebleken.
Woningaanbod
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal nieuwe verhuringen | N.v.t. | 1.361 | 1.400 | 1.700 | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA | |
Gemiddelde inschrijfduur starters bij acceptatie (in jaren) | N.v.t. | 10,8 | 9 | 7.5 | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA | |
Het aantal verbeterde funderingen van particuliere woningen | n.v.t. | - | 300 | 300 | Gemeentelijke registratie | |
Nieuw gebouwde woningen | Nb. nieuwe indicator | - | 1.000 | - | Basisregistratie adressen en gebouwen | |
Percentage jaarlijkse verhuringen van het totaal tot de aftoppingsgrens (2014; < 597) | N.v.t. | 86% | 85% | 61% | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA | |
Woningbouwproductie Zaanstad | N.v.t. | 549 | 1.000 | 1.000 | Woningbouwmonitor Zaanstad | |
Woningvoorraad sociale huur corporaties | N.v.t | 25.063 | 25.100 | 25.100 | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA |
Binnen de regio is een fundamentele discussie gaande over de toekomst van de woonruimteverdeling. Daarbij wordt gedacht aan een wezenlijk andere kijk op de wachtlijst, waarbij méér nog dan wachttijd de daadwerkelijke urgentie maatgevend wordt. Er ligt een uitgangspuntennotitie, aan de hand waarvan binnenkort de discussie met de nieuwe colleges en raden wordt hervat.
Het aantal verbeterde funderingen van particuliere woningen loopt achter bij de streefwaarde. Het gebruik van het landelijk fonds duurzaam funderingsherstel loopt nog niet zoals verwacht. De toelatingseisen om in te stappen zijn nog niet voldoende toereikend om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die het fonds biedt. Momenteel wordt gewerkt aan maatregelen zodat meer particuliere eigenaren gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van het fonds. Het is niet gelukt om het Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad (DFZ)-model uit te voeren bij 2 pilotblokjes van totaal 12 woningen. De huidige druk op de bouwmarkt waarbij aannemers hun beperkte capaciteit en materialen zo strategisch mogelijk inzetten om een zo hoog mogelijke opbrengst te halen, heeft er helaas toe geleid dat de geselecteerde aannemer zich eind 2017 heeft teruggetrokken. Daarnaast zien we dat enkele eigenaren nu toch de mogelijkheid vinden om hun woning te verkopen waardoor dit de DFZ-aanpak voor hele bouwblok vertraagt.
De aandacht en inzet vanuit de gemeente is komen te liggen op de realisatie van de top 15 woningbouwprojecten om de woningbouwproductie te versnellen. De bouwproductie is nog niet op het niveau zoals in de ambitie benoemd. Dat heeft vooral te maken met de complexiteit van veel binnenstedelijke bouwlocaties in Zaanstad. In 2018 is een aantal beheersmaatregelen genomen, die ervoor moeten zorgen dat de woningproductie de komende jaren fors gaat toenemen (onder meer door uitbreiding van ambtelijke capaciteit en extra inzet op realisatie van de top 15 woningbouwprojecten). Daarnaast wordt in de eerste helft van dit jaar een woningbouwplanningssysteem ingevoerd en wordt via de MRA extra capaciteit georganiseerd. Dit alles moet leiden dat de komende jaren een gestage productiegroei van 800 woningen in 2019 naar 1.000 woningen per jaar in 2020 behaald wordt.
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Woningvoorraad
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal woningen binnen het project Zelfdoen waarvan de vergunning is afgegeven | 30 | 20 | 150 | Woningbouwmonitor Zaanstad |
Kwaliteit buitengebied
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage bewoners dat tevreden is over recreatievoorzieningen | 71% (2012) | 74% | 74% | >70% | Zaanpeiling | |
Waardering woonomgeving | 7,0 | 7,2 | 7,2 | >7,0 | Zaanpeiling |
Het onderwerp bodemdaling staat landelijk en bij de provincie stevig op de agenda. Onder leiding van de provincie is de Taskforce Bodemdaling gestart, waarmee de problematiek regionaal en met meerdere stakeholders wordt aangepakt. Ook loopt een pilot bij de Nauernasche Venen (IPV) om te experimenteren met alternatieve agrarische teelten in het veenweidegebied. Al deze initiatieven en veel landelijk onderzoek geven inzicht in oplossingen om de bodemdaling en CO2-uitstoot te verminderen. De verwachting is dat voor het tegengaan van bodemdaling fundamentele keuzes gemaakt moeten worden.
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Samenwerking versterken kwaliteit buitengebied
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Extra aantal meters fietspad (cumulatief, gerealiseerd vanaf 2014) | N.v.t. | 1.225 | 900 (2.770) | 3.950 | Gemeentelijke registratie | |
Extra aantal meters voetpad (cumulatief, gerealiseerd vanaf 2014) | N.v.t. | 1.610 | 900 (7.520) | 6.000 | Gemeentelijke registratie |
Kwaliteit cultuurhistorisch erfgoed
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Samenwerking op het gebied van erfgoed
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Afgegeven vergunningen | n.v.t. | 43 | 48 | 35 | Gemeentelijke registratie | |
Afgegeven subsidies | n.v.t. | 26 | 35 | 30 | Gemeentelijke registratie | |
Nieuwe monumenten | n.v.t. | 17 | Op maat | 15 | Gemeentelijke registratie |
Grond en vastgoed
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Gebiedsontwikkeling
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Bereikbare stad
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Bevorderen doorstroming
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | - | n.v.t. (BBV) | - | Veiligheid NL | ||
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | 32 | n.v.t. (BBV) | - | Veiligheid NL | ||
Tevredenheid van bewoners over bereikbaarheid van de buurt per auto | 69% (2012) | 73% | 75% | >75% | Zaanpeiling | |
Tevredenheid over openbaar vervoer | 7,7 (2013) | 7,8 | 7,9 | 8 | Klantenbarometer KPVV concessiegebied Zaanstreek | |
Percentage inwoners dat andere vervoermiddelen dan auto gebruikt voor woon-werkverkeer | 45% (2012) | 41% | 48% | >50% | Zaanpeiling | |
Tevredenheid van bewoners over de bereikbaarheid van de buurt per fiets | 87% (2012) | 88% | 89% | >89% | Zaanpeiling | |
Tevredenheid verkeersveiligheid in de gemeente | 42% (2012) | 38% | 45% | >45% | Zaanpeiling |
Parkeermogelijkheden
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
inwoners dat parkeren als grootste probleem in de buurt ziet | 10 (2012) | 13 | <14 | 10 | Zaanpeiling |
Zaanstad wil met MAAK.Zaanstad doorgroeien naar 200.000 inwoners en zo een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de stad en van de MRA. De groei van de stad vindt vooral binnenstedelijk plaats. Deze ambitie betekent dat we met meer mensen minder ruimte beschikbaar hebben. De effecten daarvan worden steeds duidelijker merkbaar. Parkeren vormt een steeds vaker een knelpunt bij woningbouwprojecten. De raad heeft via een motie aangedrongen op parkeeroplossingen, die draagvlak hebben onder de bevolking, maar het ziet er steeds meer naar uit dat de toenemende verstedelijking en verdichting en toe gaat leiden dat de toegenomen parkeerdruk om andere oplossingen vraagt op bepaalde plekken in de stad, waar mogelijk bepaalde buurten of wijken worden aangewezen.