Beheer buitenruimte
Kwaliteit openbare ruimte
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
De waardering van de burger voor het onderhoud van de openbare ruimte | 6,0 (2010) | 6,2 | 6,4 | 6,7 | Zaanpeiling | |
Het aantal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt dat binnen het werkveld openbare ruimte doorstroomt naar regulier werk | 39 (2015) | 37 | 40 | 40 | Gemeentelijke registratie | |
Percentage bewoners dat tevreden is over de afhandeling van meldingen openbare ruimte | 45% (2010) | 52% | 60% | 65% | Zaanpeiling |
De arbeidsmarkt is behoorlijk aangetrokken. De gemeente merkt dat de mensen die nu in traject zitten veel onderliggende problemen hebben, waardoor er meer tijd nodig is om naar een reguliere werkgever uit te stromen.
In 2018 loopt een pilot in de wijken Westerkoog, Rosmolenwijk en Saendelft-West om de bewonerstevredenheid ten aanzien van de openbare ruimte te vergroten. De afgelopen maanden hebben de wijkonderhoudsploegen van deze wijken zich op diverse locaties en tijdens bijeenkomsten opnieuw aan de bewoners van de pilotwijken voorgesteld. Het doel is om herkenbaar aanwezig te zijn in de wijken en aanspreekbaar te zijn voor bewoners. In de pilotwijken mogen bewoners meepraten over de prioriteiten die gesteld worden bij het onderhoud. In het vierde kwartaal van dit jaar wordt de pilot geëvalueerd.
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddeld kwaliteitsniveau verwijderen zwerfafval Inverdan A+ (hoog) – D (laag) | A (Inverdan) | - | A | A | Meting bureau CREM | |
Aantal nieuwe maatschappelijke initiatieven om bij te dragen aan de openbare ruimte | 53 (2015) | 89 | 50 | 50 | Gemeentelijke registratie | |
Percentage meldingen dat binnen de afhandelingstermijn wordt afgedaan | 89% | 94% | 95% | 95% | Gemeentelijke registratie | |
Het aantal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt dat binnen het werkveld openbare ruimte begeleiding ontvangt om te kunnen doorstromen naar regulier werk. | 151 (2015) | 121 | 80 | 80 | Gemeentelijke registratie | |
Gemiddeld kwaliteitsniveau verwijderen zwerfafval Overig A+ (hoog) – D (laag) | B (Beleid) | - | B | B | Meting bureau CREM |
Vervanging in de openbare ruimte
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Areaal verhardingen dat wordt vervangen | Nieuw beleid en nieuwe streefwaarde miv 2014 | 260.500 m2 | 307.000 m2 | 307.000 m2 | Gemeentelijke registratie | |
Percentage realisatie investeringen openbare ruimte | 100% | 101% | 100% | 100% | Gemeentelijke registratie |
De beschikbare financiële ruimte voor vervangingen in de openbare ruimte worden in 2018 tot besteding gebracht. Daarmee worden de middelen optimaal benut om de geplande onderhoudsinvesteringen te realiseren.
Met de vervanging van de openbare ruimte wordt op bepaalde plaatsen ook een kwaliteitsimpuls gerealiseerd. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de inrichting van de Westzijde waar gebakken klinkers worden toegepast. Ook zijn de projecten in 2018 complexer van aard dan in voorgaande jaren. Meer dan vorige jaren worden straten heringericht en daarbij wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid van woonwijken. In een aantal gevallen worden daarom projecten in de bouwvak uitgevoerd.
Daarnaast zien we een stijging van het prijsniveau bij aanbestedingen. Er worden minder kortingen gegeven door aannemers. Het CBS geeft aan dat er een kostenstijging is in de grond-, weg- en waterbouwsector in de afgelopen jaren een prijsstijging van 6%.
Dit alles maakt dat projecten duurder uitvallen. De verwachting is dat eind 2018 de doelstelling om 307.000 m² bestrating te vervangen niet gehaald wordt. Dit heeft consequenties voor de ontwikkeling van de onderhoudsachterstanden. Meer middelen voor vervanging voor wegen zal op korte termijn niet tot besteding kunnen worden gebracht. Nutsbedrijven hebben onvoldoende personeel om gemeentelijke vervangingsprojecten te kunnen volgen. Een intensivering van het programma zal dit knelpunt alleen maar vergroten.
Inzameling afval- en regenwater
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Onderhoud riolering
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Areaal geïnspecteerd riool | Is nieuwe indicator | 35.014 | 23.000 m | fluctueert | Gemeentelijke registratie |
Vervanging riolering
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Areaal riolering dat wordt vervangen | 25.280 m (2011) | 14.140 | 15.000 m | 15.000 m | Gemeentelijke registratie | |
Percentage realisatie investeringen riolen | n.v.t. | 81% | 100% | 100% | Gemeentelijke registratie |
Voorzieningen uitvaart
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Om een goede afweging te kunnen maken over de tariefontwikkeling voor komende jaren, wordt in 2018 nader onderzoek gedaan naar de kosten voor de begraafplaatsen in Zaanstad. Aanleiding is de sterke kostenstijging op de begraafplaatsen vanwege de chemievrije bestrijding van onkruiden. Momenteel loopt het onderzoek. Dit onderzoek is eind 2018 gereed.
Markten en kermissen
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Kermissen
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Het aantal kermissen dat in Zaanstad wordt georganiseerd | n.v.t. | 3 | 3 | 3 | Gemeentelijke registratie |
Recreatieve mogelijkheden
Effectindiator | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Steefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Bezoekersaantallen accommodaties NME | 154.000 | 157.900 | 155.000 | 155.000 | Opgave stichting NME | |
Bezoekersaantallen Alkmaardermeer en Uitgeestermeer en Twiske | 1,45 miljoen | 1,61 miljoen | 1,75 miljoen | 1,75 miljoen | Recreatiemonitor RAUM en Twiske | |
Tevredenheid bezoekers recreatiegebieden | n.v.t. | 7,7 | 7,0 | 7,0 | Recreatiemonitor RAUM en Twiske |
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Natuur- en milieueducatie
Prestatie-indicatoren | Nulmeting | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Prognose 2018 | Streef-waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Educatie aan aantal leerlingen | n.v.t. | 29.700 | 30.000 | 25.500 | Opgave stichting NME |